Våren är här!

De senaste dagarna har Tånguddens båtuppställningsplats vaknat till liv. Från att hela vintern ha varit själv i mörkret, så börjar det bli allt fler och fler som lyfter på sina pressenningar. Det är t.o.m. några som redan sjösatt!
Inte utan att man blir oerhört sugen, men även stressad. Jag står längst ut och måste i innan 1:a maj, men det ska jag fixa.
Det viktigaste innan sjösättnning är att få botten klar. Enligt tidigare inlägg, så har jag upptäckt ett stort antal böldpestblåsor på skrovet, som måste åtgärdas.
I dagsläget har jag skrapat i stort sett hela botten och slipat 1/4. Under bottenfärg och grundfärg kommer man ner till ett mörkbrun/svart lager, som jag tror kan vara tjärepoxi. Slipar jag på detta, framträder blåsorna tydligt eftersom den vita uträngande gelcoaten tittar fram. Blåsorna öppnas upp för att torka ur och jag har nu inhandlat en "slipboll", som jag tror kan passa bra att slipa upp blåsorna till friskt material med.
När botten är slipad spacklar jag igen blåsorna och förseglar och bottenmålar.
Jag har även ett antal bordgenomföringar som skall plastas igen, bl.a. toalettens in och uttag, som jag valt att plocka ur och istället använda en portapotti.
Desto mindre hål i båten, desto bättre!

Har även en lite skada på framkanten av kölen som jag måste fixa, troligen en gammal bottenkänning.

Annars är det fortsatt slip och lack av trädetaljer, samt fixa till hål och färg på däcket.

Har även ett "hemma i soffan jobb", där jag sytt vindskydd för sittbrunnen, som fästes i mantågen.

Inga kommentarer: