Elblogg II

Än så länge har jag inte varit någon mästerbloggare, men det ska bli bättre!

Sedan sist har det hänt en hel del.
Elsystemet är nu klart, vilket som vanligt tog betydligt längre tid än man tror. Dels är det ingen gympasal man huserar i, så ibland undrar man om man ska få isär knuten man slagit in sig i. Det blir även mycket mäta och tänkande, hur man smartast drar kablar och placerar kopplingar.
Något som även tog lång tid var "huvudlådan" med panelen, men som jag tycker jag fick ihop logiskt och snyggt.


Nu är startbatteriet placerat på sin tidigare plats på hyllan i akterstuven. Jag tillverkade även en liten låda för huvudströmbrytaren innanför luckan, av gamla delar från AKKA.

Förbrukarbatteriet placeras i stuvutrymmet under insteget till förpiken, centralt och lågt placerat. En plywoodskiva sågades till, målades och bultades fast, som golv.


Mot skottet placeras huvudsäkring och minuspol för förbrukarsidan, täckandes av en låda av teak.
Solpanelen placeras som tidigare sagts på ruffluckegaraget, med hjälp av fästen av teak som jag format för att passa garagets välvning. Panelen kopplas in via en däckskontakt, för att lätt kunna plockas bort vid t.ex. vinterförvaring.

Inga kommentarer: