2008-01-09

Efter att ha jobbat en natt och lite sömn, så åkte jag ner till båten efter lunch och drog igång dagens beting. Bestämde med brorsan att han skulle komma till kvällen och vi skulle montera fönstren. Innan det började jag med att riva bort den gamla skrovbeklädnaden i förpiken. Upptäckte att vattenläckaget på styrbordsidan inte var vatten som kommit in genom luftningen, som jag tidigare trott, utan att det är vatten som läckt in vid infästningen till peket. Vattnet har sedan runnit bakom klädseln och när den kommit fram till luftningen och därmed hål i klädseln, har den där runnit ut på insidan mellan klädseln och isoleringen.

Tydliga spår efter vattenläckage.

I kanterna satt klädseln dåligt men på ytorna satt den rejält bra, men med spackel gick det skava bort den.
Förberedde fönstermonteringen, med att torka rent med lacknafta runt hålen och lade ut butyltejpen. Eftersom det bara var någon plusgrad ute var den ganska behändig, men värms den upp blir den kladdig.

Tätning med butyltejp.

Fortsatte med att trycka dit rutorna, skruvade i skruvarna och hann till och med montera ett fönster komplett med innerram innan brorsan dök upp. Sedan monterade vi de resterande tre och nu återstår bara att skära bort överflödig butylmassa och sedan lägga en sikaflexfog runt fönstrena för att spärra in butylen.

Lite finlir kvar.

Det blir bra med vitt skrov.

Får jag säga själv, så blir det fruktansvärt bra!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det ser bra tycker jag,ska bli kul att se hur det blir när det är klart