2010-01-13

Nu när abstinensen är för stor, så måste jag ha ett projekt att pula med, så därför har jag dels börjat forska i flytande storskotsvagn, för att förbättra trimmöjligheterna på storen. Havsfidran har ju triangelskotning original, men på Wonitopa sitter det en skotskena på pushpit. Systemet är Ronstan I 32 mm med fjäderstop, som måste flyttas mellan hålen för att kunna vagna.


Systemet som det ser ut idag.

Tanken är att bygga om detta system till ett "flytande" där storskotsvagnens position justeras steglöst med tampar, vilket de flesta moderna båtar är utrustade med.
Ikväll var jag ute vid båten och plockade hem vagnen för att klura ut ett smart system. Jag återkommer...

Ett annat projekt som jag kan grejja med hemma är att sy fallpåsar, för att få ordning på spindelnätet av fall och skot i sittbrunnen som blir vid segling. Inspiration fick jag av Accenten Lova, men istället för riktigt Meshtyg i botten, så ska jag prova med vanligt "tyll", som jag lägger dubbelt. Sidorna och locket blir markisväv.

Inga kommentarer: