Elblog

Den senaste tiden har jag ägnat åt elsystemet, som jag nu beslutat att dra helt nytt. I dagsläget är större delar av det gamla "spindelnätet" bortmonterat och även den gamla elpanelen skrotad. Det jag kommer återanvända är sidostyckena, kopplingsplintar, voltmetrar och eventuellt dragströmbrytarna.
Anledningen till att jag drar nytt system är främst att det gamla systemet var blandat mellan de två batterierna, utan skiljerelä. Alla kablarna var tejpade med varandra med rostiga sockerbitar i skarvarna. Bakom elpanelen var kablarna skarvade och dragna som i ett spindelnät utan logik och ordning.
Nu kommer jag ha ett startbatteri, som är kopplat till motorns dynastart, där det är till för start och laddas av dynastarten.
Förbrukarbatteriet kommer att laddas av den extra växelströmsgeneratorn och en solpanel, som monteras på ruffluckegaraget. Efter huvudströmbrytare kopplas elpanelen till förbrukarbatteriet där alla ingående förbrukare säkras av med passande säkring. Ett antal förbrukare, såsom lanternor, spridarbelysning, pentrypump och logg får strömbrytare på panelen samt en voltmeter för startbatteriet och en voltmeter för förbrukarbatteriet. Samtliga kablar kommer även att märkas upp, vilket både underlättar vid installation och felsökning.

Eventuellt kommer de båda systemen kopplas samman med ett skiljerelä eller liknande, men i dagsläget behandlas de som två separata system. Anledningarna är bl.a. att dynastarten laddar så lite att det finns ingen vits att det även ska ladda förbrukarbatteriet, startbatteriet används så lite på en säsong, så det får klara sig med dynastarten.
Ett alternativt system är en brytare mellan start- och förbrukarbatteriet, som sluts om startbatteriet självt inte skulle klara att ge startmotorn rätt ström.

Första steget i uppbyggnaden är tagit, då jag skruvat upp kabelkanaler och flexibla VP-rör, som de nya kablarna skall ligga i. Betydligt lättare än att alla kablar är ihoptejpade som en mumie, den dagen man vill in och byta eller ändra något.

Inga kommentarer: