2008-02-07

Solen skiner, 7 grader plus och timmar på flexkontot, alltså en heldag vid båten.
Började med att stämma bort pluggarna och grovslipa lådorna till Silva- och motorinstrumenten. Tyvärr så såg den spruckna lådan förfärlig ut efter grovslip, så jag bestämde mig för att åka bort till AbiTrä och införskaffa en teakbit till en ny front. Och hua så fint det blev!

Nytt och gammalt.

Finslipade sedan lådorna och nya lister, som jag har plockat ner inne i båten. Locket til batterilådan i insteget till förpiken, får sig också en slipning och lack.
Lackade ett första lager Goldspar på de tidigare listerna och lade även på ett andra lager teaklack på hyllbottnarna, som nu börjar få rätt färgnyans.
Det är många moment som skall gå igenom vid en lackrunda, först slipning, sedan borsta bort allt damm och sedan vänta en stund tills allt damm i luften har lagt sig. Då är det läge för en fika och idag sittandes på en dunk i solen, i bara tröja!
Efter det torkas alla detaljer av med lacknafta och sedan lack.
Gick sedan in i salongen och fortsatte att montera ner saker som är ivägen vid renoveringen och började sedan att maskera mot träinredningen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du värmare i båten?jag tycker det är väl kallt för att lacka eller har jag fel?

Kapten Lalle sa...

Jag har ingen värmare i båten och dessutom står jag ute i båthuset när jag lackar.
Jag har under flera år lackat ute under vintern och resultatet har blivit bra varje gång. Det gäller bara att låta lacken härda ordentligt innan man börjar "pilla" på sakerna.
Under tiden med träbåt fick jag lära mig att man med fördel lackade kalla och torra vinterdagar, för lacken blir klarare då, vet inte om det stämmer, men lackning är en bra vintersyssla, när man inte kan limma!