2008-02-27

Jag, eller rättare sagt vår duktiga smed på jobbet, har nu fixat till glappet i det övre roderfästet. Vi borrade upp det gamla hålet och svarvade till en bussning och pressade fast. Bussningen gjordes med en bredare fläns på undersidan, för extra stabilitet.

Fläns på undersidan.

Slipad mässing.

Sedan slipade jag hela fästet och lackade sedan ett första lager vitt. Synd att måla över glänsande mässing, men fästet är ganska grovhugget "gjutet" och halvbra finish och smälter dessutom in bättre om det är vitt.

Lackad en gång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Har med nöje och intresse följt ditt arbete. Du är mig en energisk jäkel. Fast du verkar njuta av det hela. Nästan så man får lust att sätta igång själv.
Erland F, glad ägare till Fidra 315, ännu odöpt, men det kommer.

Kapten Lalle sa...

Ännu odöpt?
Ibland undrar man om man har blivit knäpp, men dom säger att man ska vårda sin själ och det känns det verkligen som jag gör, när jag ligger där, dubbelvikt, fryser om tårna, med ett sandpapper i handen under sittbrunnen och tjostar...