2008-06-22 Åter i tjänst

Nej då, båten har inte sjunkit och jag har heller inte flyttat till en öde ö(även om det hade varit skoj). Jag har bara varit lite dålig på att skriva eftersom datorn och blogspot krånglat.

Nyligen påmastad.

Sjösättningen gick perfekt utan problem och masten, med den nya VHF antennen kom på plats. I år bestämde jag mig för att montera windexen innan påmastning, denna gången åt rätt håll för att slippa klättra upp. Men ack, istället lyckades jag kröka till ena "benet" med vajern, så jag fick vackert klättra upp i mastkranen och fixa till, med det är en strålande utsikt där uppe!
För att ytterligare ta ett steg mot den dagen, då jag inte låter bryggförtöjningarna hänga kvar, så satte jag på två röda reflexband i masttoppen, så att jag syns lite extra ute på de sju haven.

Ny VHF-antenn och reflex för de sju haven.

Vårens lackning av motorn har gjort susen och motorn startar och går som en klocka och kylningen fungerar nu som den ska.
Lördagen den 24 maj, seglade vi upp Wonitopa till sin sommarplats i Björlanda Kile. Solen sken och när vi till en början hissade seglen blåste det obetydligt, så vi fick sparka igång spisen och gick för motor upp till Källö Knippla där vi åt lunch.

På plats i Källö Knippla hamn.

Vackert!

Efter lite slappande i solen kryssade vi en stund mot Björlanda, men när klockan började närma sig Melodifestival, fick vi gå för motor sista biten in.
Sedan dess har vi varit ute ett par gånger och årets premiärdopp avklarades en varm junidag i ett 20 gradigt västerhav.
Den senaste turen den 12 juni blev det sälsafari på schemat, när tre sälar lekte i vattnet utanför Stora Kalven. På utresan noterade vi även säsongbästa på kryssen 4.59 knop!
Sommaren har bara börjat och många underbara seglingar kvar.

Det som återstår på vinterns "att göra-lista" är isolering av förpiken och installation av VHF radion.

Inga kommentarer: