2008-10-21

Ett måste på årets "Att göra"-lista är avgassystemet som så fint skakade sönder på hemseglingen från Björlanda. Avgassytemet var inget hemmasnideri, som jag tidigare trott, utan snarare Fisksätravarvets Havsfidra original.

Rostfritt rör från motorn till akterstuven.

Nu när flänsen var borta från röret gick det , efter nedmontering av hyllan i akterstuven, lätt att trä ut det genom akterluckan.

"Svanhalsen" i akterstuven, som till synes läckt en del.

Flänsen kvar på motorn, sotig!

Gamla systemet i sin helhet.

Nu börjar uppbyggnaden av ett nytt system, som blir en avgaskrök på motorn, lite slang ner till ett vattenlås, sedan en svanhals innan slangen slutar i bordgenomföringen. Jag får se om svanhalsen bara blir en sväng på slangen, eller en riktig svanhals alá Vetus.

Bränsletanken sitter på babord sida i akterstuven på en Havsfidra och när jag kände lite lätt på den märkte jag att den ligger an mot skrovet och samtidigt sitter lite löst. Då kan den ligga och småslå mot skrovet och ge upphov till obetydligt slitage, men främst irriterande oljud.

Ca 30 liter bränsletank.

Därför får jag lägga emellan något mellan tanken och skrovet, så skall det nog bli tyst.

Inga kommentarer: