2009-06-09 Sjösättning

Äntligen i plurret!

Dagen S, den stora Sjösättningsdagen!
Inför varje år kommer sjösättningen stressande fort nära, men längtandes så långt bort och när båten väl i sjön, lättar några hekton från oket på axlarna.
I år var kraven lågt ställda och därför stressen inte lika stor, men lättnaden att få henne i skön desto större!
Sjösättningen gick fint, men när jag skulle flytta båten från rampen, så var det nog ändå lite stress i bakhuvudet. Motorn startade på första kicken, men eftersom jag var så ordentlig och stängde alla bottenventiler innan doppet, så glömde jag självklart öppna avgasutloppet och när jag skulle göra den obligatoriska "kommer det kylvatten"-kollen, så bubblade det på fel ställe! Avgaserna gick bakvägen genom motorn och ut genom kylvattenintaget! Snabbt stängde jag av motorn, öppna rätt ventiler och motorn spann som en katt igen.
Vädret var hyffsat och kvällen ung, så vi hann med att masta på henne också, så nu återstår bara att flytta henne över älven, till nya hemmet i Torslanda Lagun.

Wonitopa ur mastkransperspektiv.

Inga kommentarer: