2009-10-28

Resten av veckan är jag ensam hemma, så här ska båtfixas!
På väg hem från jobbet svängde jag in på Sörreds Byggvaror och inhandlade en skiva 10 mm furuplywood till bl.a. pentrylådan, som jag med bakluckan på glänt fick in i bilen. (BMW är allt en bra bil!)
Tanken var att det skulle bli stora sågarkvällen och göra klart alla pentrydelar för lack, men lagom efter att jag varit ute vid båten och provat och mätt lite grann så kom regnet...
Eftersom jag fortfarande inte har någon snickeriverkstad, utan bara en altan med svag belysning så får jag snällt vänta tills det blir uppehåll, med att såga och slipa. Vilket verkar vara imorgon enligt Polman!

I väntan på bättre väder(eller snickeriverkstad)!

Jag fick nöja mig med att mäta och rita ut delarna till pentrylådan på furuplywooden och lite snabbt under taksprånget kapa dom två furulisterna som kommer vara distanser och fästen för expansionsbeslagen.

Furulister till expansionsbeslagen.

Delarna "provmonterade" i båten.

I mitt eviga båtblogg-sökande, landade jag idag på en beskrivning av ett pentryprojekt i en motorbåt, som var mycket intressant (se här). Det som jag dock inte gillade var att han efter att ha epoxilimmat och små nubb, fortfarande var rädd att kantlisterna skulle lossna. Jag som bara limmat med trälim...

Imorgon kommer far ner och tvättar och fixar till det sista på vintertäckningen och vi ska nog även hinna med att göra masten fin, dra över mastfodralet och lägga in den på hyllan i väntan på våren.
Förhoppningsvis kan jag även såga till resterande pentrydelar, limma lister och putsa till för att även kunna ge några av delarna ett första lager lack.


Inga kommentarer: