2010-03-25

I väntan på att smittotiden skulle gå ut efter veckans magsjuka, tänkte jag göra klart det sista på den första fallpåsen. Dessvärre fastnade jag åter på att maskinen inte klarade att sy i kardborrebanden, så nästa vecka testar jag en annan maskin. Jag fick i alla fall pressat till den lite, så den har nu fått en riktig form.
När solen stekte på och termometern visade 14 grader kunde jag inte hålla mig längre och åkte ner till båten med uppdrag ”knap”. Jag demonterade den gamla och borrade hål för dom nya, som inte har samma hålbild som halkiparna, som satt där tidigare.


Gamla beslag demonterade.

Det sitter en aluminiumbalk inplastad i däcket som halkiparna var bultade i, men nu borrar jag helt igenom den och har genomgående bult med stor bricka och mutter på undersidan.

Knapen provplacerade.

Däremot var det lite mellanrum mellan aluminiumbalken och innertaket, som jag måste fylla upp med epoxi först. Sedan måste jag spackla igen dom gamla hålen innan jag kan montera knapen helt. Hålen efter det gamla knapet mitt på fördäck, spacklar jag igen och målar över den ytan med antihalkfärg.
Jag vet inte om jag har tid att vänta på att temperaturen ska stiga, så det får nog bli värmefläkt!

Inga kommentarer: