2008-07-15 Här kallar Wonitopa!

Monterade ikväll slutligen VHF-radion, som när jag satt och pillade på inställningarna skrämde livet ur mig med ett SECURITE, SECURITE! En bra kvittens på att den fungerar, när vädervarningen strömmade ur radion, som ljuv musik... Var lite tveksam efter allt man läst om antennproblem, skarvar och däckskontakter. Har nu däckskontakt och sammanlagt tre hemmalödda kopplingar, som trots skepsis verkar fungera än så länge. Nu blir det hem och läsa instruktionsboken.

Radiocentralen.

När jag ändå var och rotade i elsystemet, snyggade jag till lite kabelskarvar och klammade upp dom ordentligt, främst runt garderoben där det mer såg ut som ett stödtejpat spindelnät. Varför fixade jag inte detta förra vintern, när jag drog om större delarna av systemet?

Ordning bland kablarna.

Innan jag gick hem löste jag mystiken med genoan. Det magiska tricket var att slacka på inre förstaget och sträcka akterstaget!(?)
Troligen har det varit så att genoastaget inte har suttit helt på plats efter att jag mastat på och eftersom jag även har haft inre förstaget spänt, så har inte genoastaget tvingats på plats. Inte förrän jag rullade ut den helt på en halvvindsbog i 6-8 m/s och det hoppade på plats med en smäll. När jag tänkte efter tidigare idag, så hade jag ett svagt minne av att vantskruven på akterstaget var längre dragen förra året och mycket riktigt, nu ser det ut som förra året!

Inga kommentarer: