2008-07-16

Ytterligare ett pass i båten och idag stod elsystemet på schemat. Började med att separera topplanternan från de andra, som jag utan att tänka när jag drog systemet satte på samma brytare. Topplanternan tog nu den sista brytaren på elcentralen.
Något som jag skulle gjort förra vintern när jag drog om hela elsystemet var ett ordentligt elshema, för att ha koll på systemet och kunna felsöka eller utöka på ett enkelt sätt. Därför skissade jag upp det med papper och penna och sedan ska jag rita upp det ordentligt i AutoCad. De flesta kablarna var märkta och därför gick det ganska enkelt, bara att leta rätt på vilken plint varje kabel sitter på.
Nu har jag även hissat Björlanda Kiles Hamförenings vimpel under Svenska Kryssarklubbens på styrbords spridare.

2 kommentarer:

Robert sa...

Hinner du med att segla eller är det bara renovering?Själv borde jag göra många saker men det får vänta tills i vinter.

Kapten Lalle sa...

Ja då, segling är prio ett. Men när det antingen blåser för mycket eller det börjar närma sig semester och förpiken ser ut som ett öde torp känns det rätt att dra på sig blåbyxorna. När jag dessutom är ensam hemma sitter jag hellre i båten och kukkelurar än sover hemma i soffan framför någon tragisk såpa...