2009-01-13


Dagens fråga!

Äntligen har jag varit i båten igen, iklädd arbetsbyxor!

De senaste månaderna har jag tagit mina största byggstenar i livet och ruskat om lite, så båtrenovering har kommit en bit ner på listan. Nytt jobb, ny bostad och gravid sambo har tagit mina tankar, men som du ser, bara positiva tankar.
Idag tänkte jag montera avgaskröken och sedan mäta upp för att se hur jag ska bygga avgassystemet. Men efter att ha demonterat den gamla flänsen och när jag skulle skruva dit den nya, så insåg jag att det inte går att fästa den nya kröken med bult utifrån, p.g.a. dess utformning.

Avgaskröken provisoriskt på plats.

Den måste istället fästas med mutter på pinnbultar som jag först skruvar in i motorn. Så till nästa gång måste jag köpa/tillverka pinnbultar, för att kunna fortsätta. Efter att ha monterat avgaskröken provisoriskt, så insåg jag även att det finns inte mycket plats att spela på inne i motorrummet för t.ex. ljuddämpare, närmare bestämt en burk på max 100x250 mm skulle få plats.

Här ska avgassystemet fram.

Sedan är frågan hur jag löser det i akterstuven innan det ska ut genom skrovet.
Något jag egentligen vetat hela tiden är att den lååånga "att göra"-lista jag har, kräver en heltidstjänst för att hinnas med. Men idag insåg jag definitivt, att i år handlar det om att lösa de allra viktigaste punkterna för att kunna segla till sommaren.

Skönt att var igång igen!

Inga kommentarer: