2009-01-19

Min senaste tanke om avgassystemet har varit att behålla det gamla röret i akterstuven, bara kapa det en bit in i motorrummet, där jag ansluter en slang från vattenlåset. Men när jag tittade lite närmare på det idag och kapade av toppen för att förstå dess uppbyggnad blir jag inte klok. Se skissen och begrunda!

"Röret" i genomskärning.

Anslutningen för kylvatten vid den avhuggna gänggången till motorn.

Toppen avskuren.

Att det fungerar är det inget tvivel om, men ändå...
Jag ska ta med det till motormekanikern så får han titta på det och modifiera, så att det passar in i mitt system. Idag demonterade jag och kapade till anslutningen för kylvattenslangen på avgaskröken, som tidigare var anpassad för sötvattenkylning. Väl hemma fixade jag även en ny packning.

Ny packning till kylvattenanslutningen.

Annars så pumpade jag idag ut slagvattnet som har stått i kölsvinet sedan upptagningen, nu återstår bara att svampa upp skiten som ligger kvar där nere. För att varken skita ner friborden eller pressenningen när vatten spottas ut genom skrovet, så tejpade jag fast en plastpåse runt skrovgenomföringen och vattnet fångades upp så fint. Smart tyckte jag!
Jag har även tagit hem startbatteriet för laddning.

I väntan på nästa sommar...

Inga kommentarer: