2009-01-22

Å ljus varde det...
...efter att jag idag monterat upp lysrör i båthuset!
Detta för att lättare se när jag idag gav mig på kopplingslådan vid mastfoten, som var tagen av tidens tand och ny kabel in i båten. Innan jag åkte ut till båten var jag på SeaSea och inhandlade en ny låda, till extrapris eftersom datasystemet inte fungerade!

Den gamla kopplingslådan.

De gamla kopplingarna.

Den nya lådan, blank och fin.

Lådan var både skruvad och limmad, men med lite våld och värme fick jag bort den. Under fanns ett stycke historia att bevittna. Överst ett lager blå däcksfärg, som den såg ut när jag köpte båten, sedan röd färg, som var Havsfidrans originalutförande. Man ser också att det har suttit någon form av rund däckskontakt, innan den gamla lådan kommit på plats.

En berättelse ur historien om Wonitopa.

Jag behåller det nog så här under den nya lådan, precis som att lägga en dagstidning under golvbjälklaget när man bygger hus!
Sedan bytte jag ut de tre gamla gråa fula kablarna in i båten mot en svart 7-ledare, för att få det lite prydligare.

De gamla kablarna.

Den nya kabeln som ska klammas upp.

Inga kommentarer: