2009-01-27

Idag gjorde jag något jag egentligen inte borde gjort, med den redan fullspäckade kalendern framöver! Jag rev ut pentryt, för att bygga om det. Det är alltid lika roligt, att med visionen på näthinnan, börja montera ner och starta små projekt, som oftast har en tendens att bli stora projekt!
Någon gång under åren har tidigare ägare flyttat fram diskhon från sin originalplats, till ytan där spritköket skall stå, för att lättare kunna arbete i diskhon. Detta har resulterat i att endast ett enlågigt kök kan användas och den gamla diskhoplatsen är täckt med en ful plywoodskiva.

Pentryt, när jag köpte båten.

Mina tankar är att flytta tillbaka diskhon och kunna placera mitt införskaffade Origo 3000 tvålågiga spritkök på sin rätta plats.

Pentryt rensat.

För att få det snyggt börjar jag med att plasta, spackla, slipa och måla plastmodulen. Sedan kommer jag lägga en teakskiva runt diskhon och över köket, när det inte används. Nåja, ni märker när det börjar bli färdigt.
Så idag monterade jag ur plastmodulen och tog hem den för att plasta och spackla igen alla gamla fula hål.

Plastmodulen urmonterad.

Under pentryt så gick en kabelstam fram till förpiken, som jag var tvungen att kapa för att få ut modulen, då gällde det att märka upp ordentligt för framtiden!

Kapning och uppmärkning av kablar.

Jag han även med att montera kopplingslådan vid mastfoten, som tråkigt nog sprack lite när jag skulle borra upp hålet, men det är ingen fara för dess funktion.

Nya lådan på plats.

Jag plockade även bort en "sensor" till det gamla larmet, som är ur funktion sedan många år.

Larmsensorerna.

När jag skulle stänga båten och åka hem upptäckte jag att lacken släppt lite på skjutluckan. Det får bli lite slip och lack innan sjösättning.

Lacksläpp på skjutluckan.

Inga kommentarer: