2009-11-11

En planerad båtkväll, som blev påbörjad sent, men vad gör det när det redan är mörkt när man kommer hem från jobbet!
Jag har nu bestämt att ligga lite lågt med pentrysnickerierna, eftersom det inte är hållbart att stå i kylan och mörkret ute på altanen, utan jag väntar istället tills jag kan stå hemma i föräldrarna varma snickarbod!
Därför går jag vidare på ”Att göra”-listan och kvällens beting blev uppmätning av gängor på bultarna till motorfästen (som visade sig vara tumgänga), demontera sittbrunnstofterna och börja malla ny sprayhood.

Dom gamla tofterna.

Jag kommer att lägga teak i sittbrunnen och då använda delar av de gamla tofterna som ram, eftersom det har den rätta formen och sedan fylla i med nya däcksribb.

Borttagning av de gamla styrlisterna underifrån i stickkojerna.

Underlag för ny "garnering".

Nu är det dags att bygga nytt!

Tofterna är ju idag lackade , så en renskrapning, slipning och fräsning av kanterna krävs först.
Den gamla sprayhooden har gjort sitt och dessutom skulle jag vilja göra den lite bredare, så jag började ikväll med lite mallning med ett gammalt lakan.

Den gamla trasiga sprayhooden.

Bågarna hålls på rätt plats med snöre.

En mallstart med ett gammalt lakan.

Det är inte helt lätt med vinklar och ytor, men man får gå sakta framåt, så ska det nog kunna bli något till sommarens seglingar.

Vad gött det vore att ligga på svaj i en lugn varm sommarvik…

Inga kommentarer: