2009-08-20

Lugnt på jobbet, solen skiner och en segeltokig chef, då blev det tidig eftermiddag i båten!
Började med att montera slangen till diskhon, som egentligen inte är hundra bra. Det går en 32 mm slang från diskhon, som ansluter till en 25 mm adapter, vilket inte är opitmalt, för att sedan gå över till 40 mm. Jag får leta rätt på en stump som är 25 mm invändigt och 32 mm utvändigt!


Slangat och klart!

Funderade en ögonblick hur det egentligen fungerar. Man har ju fått lära sig att två vattenytor med förbindelse, ställer in sig på samma nivå. Är det så att hela jordens hav ställer in sig med det vatten som jag slår i min diskho, och det går snabbt!
Efter detta blev det fendervård, med pumpning, tvätt och tagling av fenderlinorna.

Pumpning med farsans minikompressor.

Jag har udda antal fendrar och en är dessutom ganska ful och plasten är alldeles kladdig på toppen. Så den monterade jag istället på bryggkanten, så jag har lite att stöta emot med stäven, speciellt bra när jag seglar ensam och har mycket att hålla reda på vid tilläggning.

Airbag.

Jag hittade även skruvarna till läslampan på styrbordsidan, som jag äntligen skruvade fast efter två år.
Jag fick lite tid att fundera på vinterns projekt och främst att färdigställa pentryt med dels vatten till diskhon. Planen är en tank i förpiken och en fotpump i utrymmet under pentryt. Jag skall även bygga en utdragbar låda istället för dagens "skjutdörrs"-lösning.

Skjutdörrarna och fotpumpshålet.

Ett annat projekt för att höja bekvämligheten och barnanpassningen är en ny och bättre sprayhood, för att både få skugga och lä. Jag tänker använda den gamla ramarna, men dra ut tyget och fästa utmed ruffsargen.

Dagens sprayhood.

Har du bild på hur du löst det på din Havsfidra är det välkommet!

1 kommentar:

Anonym sa...

Så har jag äntligen knäppt lite bilder på Sally
//Janne

http://jannessally.blogg.se/