2008-04-01

För att slippa 1:a aprilskämt på jobbet, tog jag ledigt och ytterligare ett heldagspass vid båten. Började med att tillverka passbitar till för och akter, som jag lackade på baksidan och i ändträet på sidolisterna. Sedan tillverkade jag pluggar, ca 70 st, som jag slog i alla skruvhålen, limmade med fernissa, enligt gammal träbåtshävd, för att lättare lossas vid behov.

Pluggdax!

Nästa gång jag kommer ner till båten knackar jag av pluggarna och slipar av listen och sedan kan jag börja lacka.

Rena rama "Orustklass".

En liten punkt på "att göra"-listan var att byta ut Clamcleaten till rullgenoans revlina, som var trasig. Den nya, som jag inhandlade på Hjertmans julrea, passade i de gamla hålen, så det vara bara att lossa den gamla, täta och skruva dit den nya.

Ny Clamcleat till rullgenoan.

Något som jag absolut måste ta tag i nu är motorn och idag började jag med att tvätta av motorrummet och målade ett första lager Danbolin. En färg för durkar och kölsvin, som är beständig mot olja och andra aggresiva spill. I och med att alla slangar och kablar hänger kvar, så var det fruktansvärt svårt och tråkigt att komma åt att måla, men å andra sidan kommer det inte synas så mycket när motorn kommer på plats. När jag väl var klar, så såg det trots slitet riktigt bra ut, men det får nog bli ett lager till.


Slutligen ska motorbädden målas med Pentagrön, innan det är klart. Jag hann även med den obligatoriska lacken på grabbräckena och skjutluckan, som har fått tre lager nu.

Inga kommentarer: