2008-04-18

Å så kom våren, fika i solen och 30 grader under pressenningen. Antalet andra båtägare i hamnen är helt avhängt väderprognosen i GöteborgsPosten. När solen väl tittar fram börjar polermaskinerna brumma och maskeringstejpar skrika. Det är bra orättvist, här har man slitit hela vintern, medan granne bara dyker upp en dag om året, polerar lite, maskerar vattenlinjen lite vågigt och klabbar över havstulpaner och rost på botten och när sporten börjar på TV är han hemma igen för att nästa dag ligga sjösatt och redo vid mastkranen. Men jag är inte bitter, jag får bara skylla mig själv för den pedantism jag har lagt på mig!
Idag hann vi dock med lite fika i solen, men samtidigt mycket gjort innanför pressenningen. Innan pappa kom, slipade jag klart vattenlinjen på babordsidan, torkade av och plockade undan under båten, för att börja med botten. Vi slipade av botten lätt och torkade av den innan det äntligen var dags att börja rolla på bottenfärg. Färgen sticker i näsan, men ändå luktar den så gott, men det beror nog på att den är förknippad med sluttampen på vinterns slit, ahh!

Härligt!

Lagom till lunch var vi klara med första lagret och jag hade även hunnit med att spackla några gamla hål på överbyggnaden och täta med sikaflex runt sidolanternorna.
När botten var klar släpade vi fram motorn och började med att spola igenom kylkanalerna.

Genomspolning av kylkanaler.

Jag bytte även kammen i sjövattenpumpen, som var nersliten till halva tjockleken mot den nya, så nu hoppas jag att det ska bli bättre drag på kylningen.

Ny och gammal.

Nya kammen monterad.

Sedan sprayade vi över hela motorn med avfettningen och efter lite gnuggande och ett antal spolningar med rent vatten så ser det riktigt fin ut, ren i alla fall.

Ren och fin.

Lite lätt rostskrapning och nästa gång är det dags att måla den.
Innan jag åkte hem så tro det eller ej, jag lackad avbärarlisten och ruffluckan en gång!

Inga kommentarer: