2008-04-14

Som sagt, jag ropar inte hej förrän...
Efter dagens övningar skrotade jag idén med vattenslangen. Försökte rigga upp slangen och fylla upp med vatten till nivån låg i vattenlinjen på babord. Sedan markerade jag hur mycket det felade på styrbord sida och förde över det till brädorna och för att få samma lutning på dom som båten i tvärskeppslinjen.

Ett bra försök!

Fick det inte att bli bra och metoden fungerar nog bättre om båten står helt i våg. Gick därför över till "trial and error"-metoden och provade mig fram och fick till slut fram en vattenlinje som jag kan stå för. Man får fästa snöret ganska tätt med tejpbitar, för att den inte skall pressas ned när man slår det mot skrovets välvda yta. Nu har jag något att utgå ifrån och nästa steg blir att "sudda" ut allt ovanför den nya riktiga vattenlinjen och börja markera ut nya "snobblinjer".

Nya riktiga vattenlinjen.

Självklart hann jag även med en lackrunda av grabbräcken, skjutluckan, ruffluckan och avbärarlisten.

Inga kommentarer: