2008-04-04

En bra dag för båtsverige.
Idag fick jag gjort mycket ute i båthuset. Började med att finslipa avbärarlisten och lackade ett första lager.

Första lagret lack.

Sedan fogade jag runt roderfästet med sikaflex, som jag även "spacklade" de gamla hålen från antennfästena på aktern med, samt några små skruvhål på förpiksluckan. Spacklade även igen hålet i rufftaket med epoxispackel, där en gammal antenn gick igenom, som jag tidigare plastat med väv och epoxispackel från insidan. Jag använde en bit rundstav som distansmaterial för att slippa fylla med spackel. På rufftaket finns en gammal lagning efter en skorsten, som sprucket lite som jag även öppnade upp och spacklade igen.

Nyspacklat rufftak.

För säkerhets skull bytte jag även bottengenomföringarna från avgasutsläppet, sittbrunnslänsen och diskhon, som var av "ratt-typen" som var omöjliga att rubba.

Gamla rattventiler.

Det kan vara bra att kunna stänga sådana ventiler om en olycka skulle vara framme och nu för tiden är det kulventiler som gäller. Hade tänkt att bara byta ut ventilerna, men gängförbanden var omöjliga att få isär, så skrovgenomföringarana fick jag slipa upp med vinkelslipen och kassera hela paketet.

Uppslipad köksgenomföring.

Fick lära mig att kompletta bottengenomföringar inte var gratis, men nu vet jag att det sitter fräscha och säkra grejer under vattnet.

Nytt och gammalt.

Nytt och fräscht!

Inga kommentarer: