2008-04-20

En snabb sväng på några minuter i båthuset när vi bara hade vägarna förbi "spårade ur" och blev fyra timmar, men jag är glad för det!
Så nu är botten klar och maskeringstejpen dragen. Målade på så mycket färg jag vågade, för att ha kvar till fläckarna där stöttorna stått, när sjösättningsbilen kommer. Bestämde mig även för att nu är avbärarlisten färdiglackad och drog därför bort maskeringen runt den och nu återstår fogning med sikaflex. Och just det, den där mässingslisten utanpå, är det någon som vet var man får tag på sådan?
Jag gav mig också på en skada i flushen vid sittbrunnen, som var dåligt lagad. Jag började med att ta bort all skadad gelcoat och glasfiberväv och spacklade sedan upp med epoxispackel.

Skadan syns över listen i höjd med stora genomföringen.

Nästa moment blir att spackla finare med gelcoatspackel, som jag även ska ta på några andra skador som jag upptäckt. Bl.a två "stjärnor" på styrbords bog som jag öppnat upp sprickorna på. Monterade bort ett fäste för vattenlåset till avgasröret som är av, som jag tar med till verkstaden och svetsar eller bockar ett nytt. Det tog ett bra tag innan jag återhämtade mig efter att ha hängt upp och ner och brottats med bultarna i akterstuven.
Jag har även tagit med mig rorkulten hem, som har börjat dellaminera på några ställen mellan de olika teaklisterna som bygger upp rorkulten. Hade velat bygga en ny med stavar i ljus ask och mörk teak, men i år får det räcka med att limma ihop det gamla, som jag nu gjort hemma på vardagsrumsgolvet.

Limning av rorkulten.

Inga kommentarer: