2008-04-08

Tänkte idag ta itu med motorn och hade bestämt mig för att låta Ulf på Tånguddens Båt & Motor få se över och göra en topplocksrenovering. Innan jag började skruva isär motorn gick jag in till Ulf och diskuterade operationen och fick då som svar att -"har du otur, så får du inte ihop den igen!" Han menade att kylkanalerna kan vara så rostangripna att väggen mellan kanalen och cylinder blivit så smal att kompressionen i cylindern blir så stor att packningen trycks ut där och då har man problem. Nu står jag inför två val/chansningar: antingen tar jag bort cylindern och hoppas på att det inte är så illa däran eller så låter jag det vara och så får det gå så länge det går. Det lutar åt alternativ två och därför försöker jag bara rensa kylkanalerna så gott det går utifrån, tvättar av motorn och målar den. Därför började jag med att lossa avtappningskranen i cylindern och mycket riktigt, med vattnet strömmade rostflagerna ut, ca en deciliter rost!

Orsaken till dålig kylning, usch!

Jag får spola igenom kylsystemet med kranen borta och hoppas på att jag får ut så mycket skit som möjligt. Annars är det byte av bränslefilter, oljebyte i backslaget och eventuellt ny termostat som ska göras. När jag kollade kylslangarna och vattenintaget, märkte jag att bottenventilen gick att röra på, så det var bara att motera isär, nya gängtätningar och skruvade ihop det hela igen.
Allt för att kunna sova gott om natten!

Inga kommentarer: